Progi unijne w zamówieniach publicznych: Kompleksowy przewodnik 2024/2025

Progi unijne w zamówieniach publicznych są ustalane w celu zapewnienia uczciwej konkurencji na jednolitym rynku Unii Europejskiej. Te wartości progowe stanowią kryterium decydujące o stosowaniu procedur unijnych w procesach przetargowych, co jest fundamentalne dla transparentności i efektywności. Mają one na celu otwarcie rynków krajowych dla przedsiębiorstw z całej UE, zwiększając dostępność zamówień dla szerokiego grona wykonawców. Dotyczy to, na przykład, zamówień na duże roboty budowlane, takie jak budowa autostrad, mostów czy rozbudowa infrastruktury miejskiej, gdzie wartość inwestycji jest znaczna i generuje duże zapotrzebowanie. Obejmuje to również znaczące dostawy sprzętu specjalistycznego dla instytucji publicznych, na przykład zaawansowanych systemów informatycznych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych czy urządzeń medycznych o wysokiej wartości. Komisja Europejska regularnie weryfikuje te progi, zazwyczaj co dwa lata, aby dostosować je do zmieniających się warunków ekonomicznych, inflacji oraz kursów walut. Ich przekroczenie zobowiązuje zamawiających do stosowania bardziej rygorystycznych i transparentnych procedur, zgodnych z unijnymi dyrektywami i krajowym Prawem zamówień publicznych. Zapewnia to większą przejrzystość oraz równe szanse wszystkim potencjalnym wykonawcom, niezależnie od ich pochodzenia czy wielkości. Ustalenie progów ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania rynku zamówień, promując efektywność wydatkowania środków publicznych i zapobiegając korupcji. Progi unijne są kluczowym elementem systemu zamówień publicznych, wspierającym uczciwy obrót gospodarczy w całej Wspólnocie.

Definicja i aktualne wartości progów unijnych w zamówieniach publicznych

Progi unijne w zamówieniach publicznych są ustalane w celu zapewnienia uczciwej konkurencji na jednolitym rynku Unii Europejskiej. Te wartości progowe stanowią kryterium decydujące o stosowaniu procedur unijnych w procesach przetargowych, co jest fundamentalne dla transparentności i efektywności. Mają one na celu otwarcie rynków krajowych dla przedsiębiorstw z całej UE, zwiększając dostępność zamówień dla szerokiego grona wykonawców. Dotyczy to, na przykład, zamówień na duże roboty budowlane, takie jak budowa autostrad, mostów czy rozbudowa infrastruktury miejskiej, gdzie wartość inwestycji jest znaczna i generuje duże zapotrzebowanie. Obejmuje to również znaczące dostawy sprzętu specjalistycznego dla instytucji publicznych, na przykład zaawansowanych systemów informatycznych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych czy urządzeń medycznych o wysokiej wartości. Komisja Europejska regularnie weryfikuje te progi, zazwyczaj co dwa lata, aby dostosować je do zmieniających się warunków ekonomicznych, inflacji oraz kursów walut. Ich przekroczenie zobowiązuje zamawiających do stosowania bardziej rygorystycznych i transparentnych procedur, zgodnych z unijnymi dyrektywami i krajowym Prawem zamówień publicznych. Zapewnia to większą przejrzystość oraz równe szanse wszystkim potencjalnym wykonawcom, niezależnie od ich pochodzenia czy wielkości. Ustalenie progów ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania rynku zamówień, promując efektywność wydatkowania środków publicznych i zapobiegając korupcji. Progi unijne są kluczowym elementem systemu zamówień publicznych, wspierającym uczciwy obrót gospodarczy w całej Wspólnocie.

Komisja Europejska progi weryfikuje cyklicznie, zazwyczaj co dwa lata, w celu utrzymania ich realnej wartości oraz adekwatności do zmieniających się realiów gospodarczych. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii Europejskiej oraz jej państw członkowskich. Wartości progów są określane w walutach krajowych państw członkowskich, co wymaga precyzyjnych przeliczeń z euro. Komisja Europejska określa te wartości na podstawie specjalnych metodologii, uwzględniających m.in. średnie kursy walut i wskaźniki inflacji. Podstawą prawną tych działań są unijne dyrektywy, które harmonizują przepisy dotyczące zamówień publicznych w całej UE. Należą do nich między innymi Dyrektywa 2014/24/UE, która reguluje zamówienia klasyczne udzielane przez instytucje publiczne. Istotna jest również Dyrektywa 2014/25/UE, odnosząca się do zamówień sektorowych, realizowanych w obszarach takich jak energetyka czy transport. Trzecia ważna dyrektywa to Dyrektywa 2009/81/WE, regulująca zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, które mają specyficzny charakter. Metodę obliczania wysokości progów w walutach krajowych określa Porozumienie w sprawie Zamówień Rządowych (GPA). Jest to międzynarodowa umowa, która promuje otwartość i uczciwość w międzynarodowych zamówieniach publicznych na poziomie globalnym. Komisja Europejska-ustala-progi, gwarantując ich aktualność i adekwatność do warunków rynkowych. Ten proces zapewnia przejrzystość i spójność przepisów w całej Unii Europejskiej, ułatwiając transgraniczną współpracę i konkurencję. Najnowszy komunikat Komisji, pochodzący z 11 listopada 2021 roku, określa progi stosowane w latach 2024 i 2025.

Zgodnie z Obwieszczeniem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2023 r., progi unijne dla zamówień publicznych w latach 2024 i 2025 zostały zaktualizowane, odzwierciedlając konieczność dostosowania do realiów rynkowych. – Prezes UZP

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) musi publikować informacje o aktualnych progach unijnych. Odbywa się to w Monitorze Polskim, co stanowi jego ustawowy obowiązek, wynikający z Prawa zamówień publicznych. Informacje te obejmują również równowartość progów w złotych, przeliczoną według ustalonego kursu euro. Obowiązek ten wynika bezpośrednio z Ustawy Prawo zamówień publicznych, zapewniając przejrzystość i dostępność kluczowych danych. Dlatego zamawiający i wykonawcy muszą śledzić te publikacje z najwyższą uwagą, aby uniknąć błędów. Ostatnie obwieszczenie Prezesa UZP, dotyczące lat 2024 i 2025, zostało opublikowane 3 grudnia 2023 roku. Dokument ten jest kluczowy dla wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych, ponieważ określa ramy finansowe dla wielu postępowań. Prezes UZP-informuje-o wartościach, zapewniając dostęp do niezbędnych danych w sposób formalny i wiążący. Monitor Polski-publikuje-obwieszczenia, stanowiąc oficjalne i powszechnie dostępne źródło tych informacji. Brak znajomości tych wartości może prowadzić do poważnych błędów proceduralnych, skutkujących unieważnieniem postępowania. Właściwe zastosowanie progów jest fundamentalne dla legalności i prawidłowości każdego procesu zamówieniowego. Obwieszczenie Prezesa UZP zawiera szczegółowe tabele z wartościami progów dla różnych typów zamówień. Znajduje się tam także średni kurs euro do przeliczania wartości zamówień, który wynosi 4,6371 PLN. Kurs euro zamówienia publiczne jest stały na dany okres, co zapewnia stabilność przy szacowaniu wartości zamówień. Znajomość tych danych minimalizuje ryzyko unieważnienia postępowania, chroniąc przed konsekwencjami prawnymi i finansowymi.

  • Komisja Europejska weryfikuje progi unijne co dwa lata.
  • Prezes UZP ogłasza aktualne progi unijne 2025 w Monitorze Polskim.
  • Obwieszczenie z 3 grudnia 2023 r. ustala progi na lata 2024 i 2025.
  • Wartości progów unijnych dla zamawiających publicznych wzrosły.
  • Kurs euro wynosi 4,6371 PLN od 1 stycznia 2024 r. i jest stały.
Brak znajomości aktualnych progów może prowadzić do błędnego zastosowania procedur i unieważnienia postępowania.
Typ zamówienia Próg w EUR Równowartość w PLN (kurs 4,6371)
Roboty budowlane 5 538 000 € 25 680 260 zł
Dostawy i usługi (zamawiający centralni) 143 000 € 663 105 zł
Dostawy i usługi (zamawiający sektorowi) 443 000 € 2 054 573 zł
Dostawy i usługi (inni zamawiający) 221 000 € 1 024 799 zł
Zamówienia społeczne i inne szczególne usługi 750 000 € 3 477 825 zł

Źródło danych: Obwieszczenie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2023 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, średniego kursu złotego w stosunku do euro oraz średniej stopy procentowej kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego. Kurs euro (4,6371 PLN) jest stały na lata 2024 i 2025, co zapewnia stabilność w planowaniu budżetów.

Dlaczego progi unijne są weryfikowane co dwa lata?

Weryfikacja progów unijnych co dwa lata jest konieczna, aby dostosować je do zmieniających się warunków ekonomicznych. Obejmuje to inflację, wahania kursów walut oraz ogólne trendy rynkowe w państwach członkowskich. Mają na celu utrzymanie realnej wartości progów. Zapewniają uczciwą konkurencję w całej Unii Europejskiej. Regularna aktualizacja minimalizuje ryzyko zniekształceń rynkowych. Chroni przed nieuczciwymi praktykami przetargowymi. Ten proces wspiera transparentność.

Czy progi unijne dotyczą wszystkich zamówień publicznych?

Nie, progi unijne dotyczą tylko zamówień, których wartość przekracza określone kwoty. Dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych, ale powyżej 130 000 zł, stosuje się procedury krajowe. Zamówienia poniżej 130 000 zł są jeszcze bardziej odformalizowane. Nie podlegają procedurom Prawa zamówień publicznych. Te niższe limity mają na celu ułatwienie realizacji mniejszych zamówień. Pozwala to na bardziej elastyczne podejście.

Kto jest odpowiedzialny za stosowanie progów unijnych?

Za stosowanie progów unijnych odpowiedzialni są zamawiający publiczni. Muszą oni prawidłowo oszacować wartość zamówienia. Następnie wybierają odpowiednią procedurę przetargową. Wykonawcy również muszą znać te progi. Pomaga im to w ocenie, czy dane postępowanie podlega regulacjom unijnym. Prezes UZP publikuje te informacje. Pomaga to wszystkim uczestnikom rynku.

  • Regularnie sprawdzaj obwieszczenia Prezesa UZP w Monitorze Polskim.
  • Weryfikuj kurs euro przed oszacowaniem wartości zamówienia.
  • Obwieszczenie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
  • Komunikaty Komisji Europejskiej w Dzienniku Urzędowym UE
ZMIANA PROGÓW ROBOTY BUDOWLANE
Wykres przedstawiający zmianę progów unijnych dla robót budowlanych w EUR na przestrzeni lat.

Wpływ progów unijnych na procedury w zamówieniach publicznych i kluczowe zmiany w Pzp

Przekroczenie progów unijnych pzp bezpośrednio wpływa na wybór odpowiedniej procedury zamówienia publicznego. Osiągnięcie tych progów powoduje zastosowanie bardziej sformalizowanych procedur unijnych, które charakteryzują się szerszym zakresem obowiązków informacyjnych. Zamówienia o wartościach poniżej progów unijnych podlegają procedurom krajowym, które są mniej rygorystyczne i bardziej elastyczne. Dlatego prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia jest absolutnie kluczowe dla uniknięcia błędów proceduralnych i ewentualnych sankcji. Na przykład, przetarg na budowę drogi wojewódzkiej, o dużej wartości przekraczającej progi, będzie podlegał procedurom unijnym, co oznacza konieczność publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Natomiast zakup materiałów biurowych dla urzędu gminy, o niższej wartości, będzie realizowany według procedur krajowych, z ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych. Procedury unijne wymagają szerszego zakresu publikacji ogłoszeń, dłuższych terminów składania ofert oraz bardziej szczegółowych wymagań dotyczących dokumentacji. Zapewnia to większą konkurencję wśród wykonawców z całej Unii. Stosowanie progów unijnych ma na celu otwarcie rynku zamówień. Zwiększa to transparentność procesów, co jest zgodne z unijnymi zasadami. Osiągnięcie progów unijnych powoduje zastosowanie p.z.p. w szerszym zakresie.

Pełna cyfryzacja zamówień publicznych stała się obowiązkowa od 1 stycznia 2021 roku. Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadziło ten wymóg, rewolucjonizując dotychczasowe procedury. Oznacza to obowiązek posługiwania się podpisem elektronicznym w przetargach i konkursach ofert. Wszystkie dokumenty ofertowe muszą być składane wyłącznie w formie elektronicznej, co eliminuje konieczność drukowania. Platforma e-Zamówienia jest głównym narzędziem do realizacji tych procesów, stanowiąc centralny punkt komunikacji między zamawiającymi a wykonawcami. Zapewnia ona bezpieczne i efektywne środowisko dla wymiany dokumentów oraz składania ofert. Podpis elektroniczny, w tym kwalifikowany, gwarantuje autentyczność i integralność składanych dokumentów, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa prawnego. Cyfryzacja jest obowiązkowa dla wszystkich postępowań powyżej progu 130 000 zł, co obejmuje zdecydowaną większość zamówień. Upraszcza ona składanie ofert dla wykonawców, a także przyspiesza ich ocenę przez zamawiających. Zwiększa również transparentność całego procesu, umożliwiając łatwiejszy dostęp do informacji. Platforma e-Zamówienia-upraszcza-składanie ofert, redukując biurokrację i koszty administracyjne. Od 18 stycznia 2021 roku udostępniono kolejne moduły platformy, umożliwiające jeszcze sprawniejszą i kompleksową obsługę postępowań. Cyfryzacja eliminuje papierowy obieg dokumentów. Przyspiesza to procedury i wpływa pozytywnie na efektywność zamówień publicznych.

Wymóg wadium zamówienia publiczne stał się fakultatywny od 2021 roku, co stanowi istotną zmianę w polskim Prawie zamówień publicznych. Zamawiający mogą, ale nie muszą, żądać wniesienia wadium w postępowaniach krajowych, co daje im większą elastyczność. Ta zmiana ma na celu ułatwienie dostępu do zamówień publicznych. W szczególności dotyczy to małych i średnich przedsiębiorstw, które często miały trudności z wniesieniem wysokiego wadium. Jednocześnie, prawo do stosowania środków ochrony prawnej zostało znacząco rozszerzone. Jest to możliwe bez względu na wartość zamówienia, co zwiększa ochronę wykonawców. Wniesienie odwołania jest możliwe bez względu na wartość zamówienia, co jest fundamentalną zasadą. Wszystkie spory dotyczące zamówień publicznych przeniesiono do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). KIO-rozstrzyga-spory, zapewniając szybkie i specjalistyczne rozstrzygnięcia w pierwszej instancji. Ta zmiana ma zwiększyć efektywność i dostępność ochrony prawnej dla wszystkich uczestników rynku. Wykonawcy mogą skuteczniej dochodzić swoich praw. Wcześniej środki ochrony prawnej były ograniczone wartościowymi progami, co wykluczało wiele mniejszych zamówień. Nowe Pzp usunęło te bariery, promując sprawiedliwość i równość.

  1. Wprowadzić obowiązek analizy potrzeb i wymagań przed postępowaniem.
  2. Sporządzać plany postępowań z bieżącą aktualizacją.
  3. Pełna cyfryzacja dokumentacji ofertowej jest obowiązkowa.
  4. Używać podpisu elektronicznego do składania ofert.
  5. Uczynić wadium fakultatywnym dla zamówień krajowych.
  6. Rozszerzyć środki ochrony prawnej na wszystkie zamówienia.
  7. Wyodrębnić procedury unijne od krajowych, wprowadzając nowy tryb podstawowy.
Niewłaściwe zastosowanie procedury lub brak cyfryzacji może skutkować unieważnieniem postępowania.
Obszar Przed 2021 Po 2021
Cyfryzacja Opcjonalna/częściowa Obowiązkowa
Wadium Często obowiązkowe Fakultatywne
Środki ochrony prawnej Ograniczone progami Bez względu na wartość
Tryby zamówień Mniej zróżnicowane Wyodrębnione unijne/krajowe
Plany postępowań Brak obowiązku publikacji Obowiązkowa publikacja w BZP

Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadziło wiele rewolucyjnych zmian. Miały one na celu zwiększenie efektywności, przejrzystości oraz dostępności zamówień publicznych. Korzyścią jest większa konkurencja i redukcja biurokracji dzięki cyfryzacji. Wyzwaniem pozostaje adaptacja zamawiających i wykonawców do nowych wymogów. Wymaga to ciągłego szkolenia i monitorowania przepisów. Nowe regulacje mają zapewnić zgodność z prawem UE.

Czy małe zamówienia też muszą być cyfrowe?

Tak, nowe Prawo zamówień publicznych wprowadziło pełną cyfryzację. Dotyczy to wszystkich zamówień powyżej progu 130 000 zł. Nawet mniejsze zamówienia, choć mniej sformalizowane, często korzystają z platform elektronicznych. Zapewnia to przejrzystość i efektywność. Cyfryzacja ułatwia komunikację.

Co to jest Biuletyn Zamówień Publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych (BZP) to oficjalne narzędzie. W nim zamawiający publikują ogłoszenia o zamówieniach publicznych. Zamieszczają również plany postępowań. Jest to kluczowe źródło informacji dla wykonawców. Stanowi element transparentności procesu zamówień. BZP ułatwia monitorowanie rynku.

Jakie są nowe obowiązki zamawiających po 2021 roku?

Po 2021 roku zamawiający mają nowe obowiązki. Muszą przeprowadzać analizy potrzeb przed postępowaniem. Wymaga się sporządzania i aktualizowania planów postępowań. Obowiązkowa jest pełna cyfryzacja dokumentacji. Należy również stosować podpis elektroniczny. Nowe Pzp zwiększa formalizm.

  • Zapoznaj się z nowymi procedurami i wymogami cyfrowymi.
  • Regularnie aktualizuj plan postępowań w BZP.
  • Szkol się z obsługi platformy e-Zamówienia.

Zarządzanie ryzykiem i zmiany umów powyżej progów unijnych w zamówieniach publicznych

Zmiany umów zamówienia publiczne są dozwolone w ściśle określonych przypadkach, jednak podlegają ścisłym warunkom i limitom. Przepisy Prawa zamówień publicznych (Pzp) dopuszczają modyfikacje umów, o ile są one przewidziane w pierwotnej dokumentacji przetargowej lub wynikają z nadzwyczajnych okoliczności. Każdorazowa zmiana nie może przekroczyć 50% wartości pierwotnej umowy, co jest kluczowym ograniczeniem. Dotyczy to zarówno zwiększenia zakresu świadczenia, jak i wynagrodzenia wykonawcy, co ma zapobiegać nadużyciom. Na przykład, aneks do umowy na roboty budowlane o wartości 10 mln EUR może zwiększyć wartość do 15 mln EUR, ale każda pojedyncza zmiana musi mieścić się w limicie 50% wartości pierwotnej. Takie ograniczenia mają zapobiegać nadmiernym modyfikacjom umów zawartych w przetargach. Zapewniają one przejrzystość procesu oraz uczciwą konkurencję. Chronią również przed obchodzeniem przepisów przetargowych, które mogłyby prowadzić do nieuzasadnionych zmian. Zmiana warunków umowy jest dozwolona pod pewnymi warunkami, które muszą być precyzyjnie spełnione i udokumentowane. Strony muszą udokumentować powody zmian, przedstawiając solidne uzasadnienie. Umowa-wywołuje-skutki prawne, dlatego wszelkie jej zmiany wymagają formalnej podstawy prawnej i starannego uzasadnienia.

Nadzwyczajne okoliczności, jak pandemia COVID-19 zamówienia publiczne czy konflikty zbrojne, mogą znacząco wpływać na realizację umów. W takich sytuacjach strony mają obowiązek wzajemnego informowania się o wszelkich utrudnieniach. Muszą również współpracować w celu przeciwdziałania problemom i minimalizowania negatywnych skutków. Obowiązek ten wynika bezpośrednio z Prawa zamówień publicznych, które promuje elastyczność w obliczu nieprzewidzianych zdarzeń. Wykonawca ponosi ciężar udowodnienia wpływu tych okoliczności na realizację umowy, co jest fundamentalną zasadą. Nie wystarczy samo powołanie się na pandemię czy wojnę. Należy przedstawić konkretne dowody na bezpośredni wpływ tych zdarzeń na harmonogram lub koszty. Strony mają obowiązek wzajemnego informowania się o każdym zdarzeniu mającym wpływ na wykonanie umowy. Dokumentowanie wszystkich utrudnień jest kluczowe dla ewentualnych zmian. Dotyczy to opóźnień w dostawach, problemów z dostępnością surowców. Obejmuje również wzrost kosztów materiałów lub usług. Celem jest znalezienie rozwiązań, które umożliwią kontynuację zamówienia. Umożliwia to kontynuację zamówienia bez konieczności jego unieważniania. Wykonawca-ponosi-ciężar dowodu, co jest istotne w procesie negocjacji i uzasadniania zmian. Współpraca ma na celu minimalizowanie strat. Chroni interesy obu stron, zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy.

Unieważnienie umowy zamówienia publiczne to poważna konsekwencja naruszeń przepisów, mająca dalekosiężne skutki prawne. Umowa zawarta z naruszeniem okresu standstill podlega unieważnieniu, co jest jedną z najczęstszych przyczyn. Okres standstill to obligatoryjny czas na wniesienie odwołania po wyborze oferty najkorzystniejszej. Udzielenie zamówienia z pominięciem Pzp, na przykład bez przeprowadzenia wymaganego postępowania, również skutkuje unieważnieniem. Unieważnienie umowy wywołuje skutek "ex tunc", co oznacza, że umowa jest traktowana tak, jakby nigdy nie została zawarta. Strony są zobowiązane do rozliczeń według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu, co może być skomplikowane. Zazwyczaj oznacza to zwrot wzajemnych świadczeń w naturze, jeżeli jest to możliwe. Urząd Zamówień Publicznych-może wystąpić-o unieważnienie umowy do sądu powszechnego. Uprawnienie do wystąpienia o unieważnienie wygasa z upływem 4 lat od dnia zawarcia umowy. Należy pamiętać, że unieważnienie może prowadzić do konieczności zwrotu otrzymanych płatności. Może również skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą.

  • Naruszenie okresu standstill przed zawarciem umowy.
  • Udzielenie zamówienia z pominięciem przepisów Pzp.
  • Zawarcie umowy w niewłaściwym trybie postępowania.
  • Brak publikacji ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie o zamówieniu.
  • KIO-orzeka-o nieważności, gdy umowa narusza przepisy.
Niewłaściwe uzasadnienie zmian umowy lub brak dowodów może skutkować ich odrzuceniem lub unieważnieniem umowy.
Typ zmiany Limit wartościowy Uwagi
Wzrost wynagrodzenia Do 50% pierwotnej wartości Każdorazowo
Zmiana zakresu świadczenia Do 50% pierwotnej wartości Wymaga uzasadnienia
Zmiana terminu wykonania Uzasadniona okolicznościami Wymaga udokumentowania
Inne zmiany warunków Zgodnie z art. 455 Pzp Należy przewidzieć w SWZ

Przepisy Pzp zapewniają pewną elastyczność w modyfikowaniu umów, szczególnie w obliczu nieprzewidzianych zdarzeń. Ta elastyczność jest kluczowa dla kontynuacji realizacji zamówień. Musi być jednak zawsze uzasadniona. Służy do ochrony interesów publicznych.

Czym jest okres standstill?

Okres standstill to obowiązkowy czas. W tym czasie zamawiający nie może zawrzeć umowy. Liczy się go od momentu powiadomienia o wyborze oferty. Ma na celu umożliwienie wykonawcom wniesienia odwołania do KIO. Zapewnia to skuteczną ochronę prawną. Chroni przed przedwczesnym zawarciem umowy.

Czy uzasadnienie zmiany umowy 'w związku z epidemią COVID-19' jest wystarczające?

Nie, samo stwierdzenie 'w związku z epidemią COVID-19' nie jest wystarczające. Wykonawca musi udowodnić, że konkretne, zidentyfikowane i nadzwyczajne okoliczności faktycznie i bezpośrednio skutkują brakiem możliwości wykonania umowy na pierwotnych warunkach. Wymaga to szczegółowej dokumentacji.

Jakie są skutki unieważnienia umowy?

Unieważnienie umowy wywołuje skutek 'ex tunc'. Oznacza to, że umowa jest traktowana tak, jakby nigdy nie została zawarta. Strony są zobowiązane do dokonania rozliczeń według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Zazwyczaj oznacza to zwrot wzajemnych świadczeń w naturze. W razie niemożności – rozliczenie pieniężne.

  • Dokumentuj wszystkie okoliczności mające wpływ na realizację umowy.
  • Konsultuj z prawnikiem każdą propozycję zmiany warunków umowy.
  • Monitoruj terminy związane z okresem standstill i możliwością unieważnienia umowy.
Redakcja

Redakcja

Znajdziesz tu informacje o upadłości, restrukturyzacji, oddłużeniu i pomoc prawną w trudnych sytuacjach finansowych.

Czy ten artykuł był pomocny?