Art. 145 KPA: Przesłanki i procedura wznowienia postępowania administracyjnego

Artykuł 145 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (art. 145 KPA) określa przesłanki wznowienia postępowania. Ten przepis jest kluczowy dla spraw zakończonych decyzją ostateczną. Wznowienie postępowania stanowi nadzwyczajny tryb weryfikacji. Pozwala on na ponowne rozpatrzenie sprawy. Decyzja ostateczna to taka, od której nie przysługuje odwołanie. Taka decyzja ostateczna podlega wznowieniu tylko w ściśle określonych przypadkach. Musi ona być ostateczna, aby mogła podlegać wznowieniu. Tylko enumeratywne przesłanki z art. 145 KPA umożliwiają to. Art. 145 KPA reguluje nadzwyczajny tryb postępowania. Wznowienie postępowania jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach. Zapewnia to stabilność obrotu prawnego.

Podstawowe przesłanki wznowienia postępowania administracyjnego na gruncie art. 145 KPA

Artykuł 145 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (art. 145 KPA) określa przesłanki wznowienia postępowania. Ten przepis jest kluczowy dla spraw zakończonych decyzją ostateczną. Wznowienie postępowania stanowi nadzwyczajny tryb weryfikacji. Pozwala on na ponowne rozpatrzenie sprawy. Decyzja ostateczna to taka, od której nie przysługuje odwołanie. Taka decyzja ostateczna podlega wznowieniu tylko w ściśle określonych przypadkach. Musi ona być ostateczna, aby mogła podlegać wznowieniu. Tylko enumeratywne przesłanki z art. 145 KPA umożliwiają to. Art. 145 KPA reguluje nadzwyczajny tryb postępowania. Wznowienie postępowania jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach. Zapewnia to stabilność obrotu prawnego.

Postępowanie administracyjne może być wznowione, gdy dowody okazały się fałszywe. Fałszywe dowody stanowią podstawę do wznowienia. Dotyczy to również sytuacji, gdy decyzja zapadła wskutek przestępstwa. Na przykład, sfałszowany dokument mógł wpłynąć na wynik sprawy. Zeznania świadka, które później uznano za fałszywe, również mogą być podstawą. Postępowanie może być wznowione, nawet jeśli przestępstwo nie zostało prawomocnie stwierdzone. Dzieje się tak, gdy dowody na jego popełnienie są wiarygodne. Przepis z art. 145 KPA przewiduje taką możliwość. Zdarza się, że organ administracji stwierdzi fałszerstwo wcześniej. Strona musi wykazać istnienie tych okoliczności. Postępowanie może być wznowione przed stwierdzeniem sfałszowania dowodu. Może to nastąpić również przed stwierdzeniem popełnienia przestępstwa. Orzeczenie sądu lub innego organu nie zawsze jest wymagane od razu. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie. Warunkiem jest, aby dowody okazały się fałszywe. Musiały one mieć istotny wpływ na ustalenie faktów.

Istnieją także przesłanki proceduralne do wznowienia postępowania. Jedną z nich jest sytuacja, gdy strona nie brała udziału w postępowaniu bez udziału strony. Organ powinien zapewnić stronie czynny udział w postępowaniu. Przykładowo, strona mogła nie zostać powiadomiona o rozprawie. Dlatego jej prawa procesowe zostały naruszone. Inne przesłanki obejmują sytuacje, gdy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wpływa na decyzję. Dotyczy to także braku zdolności prawnej strony. Brak zdolności procesowej również jest podstawą. Wznowienie jest możliwe, gdy wyszły na jaw nowe okoliczności. Muszą one być istotne dla sprawy. Nie były znane w poprzednim postępowaniu. Nie każda wada decyzji kwalifikuje się jako przesłanka do wznowienia postępowania. Muszą to być wady enumeratywnie wymienione w art. 145 KPA.

Osiem podstaw do wznowienia postępowania z art. 145 § 1 KPA

  • Fałszywość dowodów: gdy okazały się nieprawdziwe i miały wpływ na decyzję.
  • Decyzja wskutek przestępstwa: gdy wydano ją w wyniku popełnienia przestępstwa.
  • Nowe dowody: gdy ujawniono nowe, istotne dla sprawy dowody.
  • Decyzja oparta na wadliwej decyzji: gdy decyzja opiera się na innej, uchylonej decyzji.
  • Art. 145 KPA: gdy strona nie brała udziału w postępowaniu bez swojej winy.
  • Zmiana orzeczenia: gdy orzeczenie sądu lub organu, na którym oparto decyzję, zmieniono.
  • Orzeczenie TK: gdy decyzja została wydana na podstawie przepisu niezgodnego z Konstytucją.
  • Brak zdolności prawnej: gdy strona lub jej przedstawiciel nie mieli zdolności prawnej.
Kiedy postępowanie może być wznowione przed stwierdzeniem przestępstwa?

Postępowanie może być wznowione, gdy dowody okazały się fałszywe lub decyzja została wydana w wyniku przestępstwa, nawet jeśli sąd lub inny organ jeszcze nie wydał prawomocnego orzeczenia w tej sprawie. Należy jednak przedstawić wiarygodne dowody na zaistnienie tych okoliczności.

Co oznacza 'decyzja ostateczna' w kontekście wznowienia?

Decyzja ostateczna to taka, od której nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji. Jest to warunek konieczny do zastosowania trybu wznowienia postępowania z art. 145 KPA, ponieważ wznowienie jest trybem nadzwyczajnym, stosowanym wobec już 'zamkniętych' spraw administracyjnych.

Nie każda wada decyzji kwalifikuje się jako przesłanka do wznowienia postępowania – muszą to być wady enumeratywnie wymienione w art. 145 KPA.

Zawsze dokładnie zweryfikuj podstawę prawną wznowienia z katalogiem art. 145 KPA.

Skonsultuj się z prawnikiem w przypadku wątpliwości co do kwalifikacji przesłanki.

Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 postępowanie może być wznowione również przed stwierdzeniem sfałszowania dowodu lub popełnienia przestępstwa orzeczeniem sądu lub innego organu. – LexLege
KATEGORIE PRZESLANEK WZNOWIENIA POSTEPOWANIA ART 145 KPA
Wykres przedstawia kategorie przesłanek wznowienia postępowania administracyjnego zgodnie z Art. 145 KPA.

Procedura wznowienia postępowania administracyjnego: terminy i praktyka stosowania art. 145 KPA

Procedura wznowienia postępowania na podstawie art. 145 KPA wymaga złożenia wniosku. Kluczowy jest termin wznowienia postępowania. Termin liczy się od momentu, gdy strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę. Strona musi wykazać dochowanie tego miesięcznego terminu. Niedotrzymanie terminu skutkuje odrzuceniem wniosku. Nie zależy to od zasadności przesłanek. Na przykład, miesiąc od uprawomocnienia wyroku WSA jest często początkiem biegu terminu. Uprawomocnienie wyroku WSA to ważny moment. Warto od razu we wniosku wskazać datę dowiedzenia się. Zapobiega to sporom o datę początkową terminu. Zbierz wszelkie dowody potwierdzające datę. Termin do złożenia podania o wznowienie liczy się od momentu dowiedzenia się. Tak twierdzi e-prawnik.pl. Skutek w postaci uchylenia decyzji nastąpił dopiero w chwili uprawomocnienia się wyroku WSA. Strona jest obowiązana wykazać, że dochowała miesięcznego terminu na wniesienie żądania o wznowienie postępowania.

Wniosek o wznowienie postępowania administracyjnego to formalny dokument. Wniosek o wznowienie KPA powinien zawierać kilka elementów. Musi on wskazywać podstawę prawną wznowienia. Niezbędne jest także uzasadnienie wniosku. Strona powinna dołączyć wszystkie dowody. Wniosek składa się do organu, który wydał decyzję w pierwszej instancji. Ten organ jest właściwy do rozpatrzenia sprawy. Organy administracji publicznej rozpatrują takie wnioski. Należy dołączyć kopię decyzji, której wznowienie dotyczy. Kompletność dokumentacji jest kluczowa dla sprawnego przebiegu. Organ administracji dokładnie analizuje wniosek. Postępowanie jest wszczynane, gdy wniosek spełnia wymogi. Strona składa wniosek w miesięcznym terminie. Wniosek o wznowienie postępowania musi być precyzyjny.

Wznowienie postępowania prowadzi do określonych skutków prawnych. Skutki wznowienia postępowania mogą być różne. Organ administracji może uchylić decyzję ostateczną. Może też zmienić decyzję. Uchylenie decyzji może nastąpić po uprawomocnieniu się wyroku WSA. Czasami postępowanie zostaje umorzone. Umorzenie następuje, gdy staje się bezprzedmiotowe. Na przykład, gdy cel postępowania zanikł. Wznowienie ma na celu skorygowanie wadliwych decyzji. Organ musi ponownie rozpatrzyć sprawę. Właściwe organy administracji publicznej prowadzą ten proces. Samorządowe Kolegia Odwoławcze również mogą rozpatrywać takie sprawy. Skutki wznowienia postępowania mają znaczenie dla stron. Decyzja ostateczna może zostać zmieniona. Może też zostać całkowicie uchylona. Wszystko zależy od ustaleń w nowym postępowaniu.

Kluczowe kroki w procesie wznowienia

  1. Złóż wniosek o wznowienie w miesięczny termin wznowienia.
  2. Wskaż konkretną podstawę prawną wznowienia.
  3. Dołącz wszystkie dowody potwierdzające przesłankę.
  4. Organ wszczyna postępowanie i zbiera materiał dowodowy.
  5. Organ wydaje nową decyzję lub umarza postępowanie.

Kluczowe Terminy w Procesie Wznowienia

Czynność Termin Uwagi
Złożenie wniosku 1 miesiąc Liczy się od daty dowiedzenia się o podstawie wznowienia.
Ustalenie podstawy Brak stałego terminu Może nastąpić przed prawomocnym orzeczeniem sądu.
Umorzenie postępowania Brak stałego terminu Może nastąpić, gdy postępowanie staje się bezprzedmiotowe.
Terminy w procesie wznowienia postępowania administracyjnego są kluczowe. Ich zmienność zależy od specyfiki sprawy i interpretacji momentu 'dowiedzenia się'. Precyzyjne określenie początku biegu terminu jest często przedmiotem sporów, dlatego należy dokładnie dokumentować datę uzyskania informacji o przesłance wznowienia.
Kiedy dokładnie liczy się termin do wznowienia postępowania?

Termin liczy się od dnia, w którym strona powzięła wiadomość o okoliczności stanowiącej podstawę wznowienia. W praktyce często jest to data doręczenia wyroku sądu administracyjnego, który uprawomocnił się, lub data odkrycia fałszywych dowodów.

Co należy dołączyć do wniosku o wznowienie?

Do wniosku należy dołączyć kopię decyzji, której wznowienie dotyczy, oraz wszystkie dowody potwierdzające istnienie przesłanki wznowienia i datę dowiedzenia się o niej. Kompletność dokumentacji jest kluczowa dla sprawnego przebiegu postępowania.

Niedotrzymanie terminu do złożenia wniosku o wznowienie postępowania skutkuje jego odrzuceniem, niezależnie od zasadności przesłanek.

Warto od razu we wniosku wskazać, że o okolicznościach stanowiących podstawę do wznowienia postępowania strona dowiedziała się w chwili uprawomocnienia się wyroku WSA, aby uniknąć sporów o datę początkową terminu.

Zbieraj wszelkie dowody potwierdzające datę dowiedzenia się o przesłance wznowienia.

Termin do złożenia podania o wznowienie postępowania liczy się w każdym wypadku od momentu, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę wznowienia. – e-prawnik.pl

Art. 145 KPA w kontekście nadzwyczajnych trybów i zasad ogólnych postępowania administracyjnego

Kodeks postępowania administracyjnego reguluje trzy nadzwyczajne tryby postępowania administracyjnego. Są to wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności decyzji oraz postępowanie w sprawie zmiany decyzji prawidłowej. Wszystkie te tryby mają wspólny cel. Służą one korekcie wadliwych decyzji administracyjnych. Zapewniają stabilność prawną, ale też możliwość naprawy błędów. Kodeks postępowania administracyjnego reguluje te tryby. Wyznaczają one pożądany model działania organu. Dotyczy to także strony uczestniczącej w postępowaniu. Tryby nadzwyczajne różnią się przesłankami stosowania. Każdy z nich koryguje inne rodzaje wad. Resort uznał, że skoro decyzja ogłoszono w 1948 r., nie ma podstaw do kontynuowania postępowania. Zapewnia to pewną stabilność.

Wznowienie postępowania różni się od stwierdzenia nieważności decyzji. Stwierdzenie nieważności decyzji KPA dotyczy wad prawnych. Takie wady czynią decyzję niezgodną z prawem od samego początku. Na przykład, decyzja wydana bez podstawy prawnej jest nieważna. Art. 156 KPA reguluje te kwestie. Wznowienie postępowania z art. 145 KPA koryguje inne wady. Dotyczy ono decyzji dotkniętych wadami proceduralnymi lub dowodowymi. Wznowienie ma miejsce, gdy decyzja opiera się na fałszywych dowodach. Zmiana decyzji prawidłowej, zgodnie z art. 155 KPA, wymaga zgody strony. Stwierdzenie nieważności decyzji na podstawie art. 156 KPA może nastąpić. Dzieje się tak w przypadku naruszenia przepisów o właściwości. Może to być brak podstawy prawnej. Rażące naruszenie prawa również uprawnia do stwierdzenia nieważności. Błędne rozróżnienie między trybami może prowadzić do nieskutecznego zaskarżenia. Zawsze dokładnie analizuj charakter wady decyzji. Wybierz odpowiedni tryb nadzwyczajny.

Zasady ogólne KPA mają duży wpływ na stosowanie art. 145 KPA. Zasady postępowania administracyjnego stanowią dyrektywy interpretacyjne. Muszą być stosowane równolegle z innymi zapisami KPA. Zasada praworządności oznacza, że organ działa na podstawie przepisów prawa. Zasada prawdy obiektywnej wymaga wyjaśnienia wszystkich okoliczności. Przykładem jest decyzja z 1948 r. Resort uznał, że nie ma podstaw do wszczynania postępowania. Wpływa to na 'nowelizację KPA w praktyce'. Nowelizacje KPA mogą wprowadzać zmiany. Dotyczy to interpretacji starych przepisów. Główne zasady wyrażone w Kodeksie postępowania administracyjnego muszą być stosowane. Wpływają one na interpretację i stosowanie art. 145 KPA. Organ stosuje zasady w każdym postępowaniu. Zapewnia to sprawiedliwość i transparentność. Pamiętaj, że 'nowelizacja KPA' może wprowadzać zmiany. Dotyczy to interpretacji starych przepisów.

Pięć zasad ogólnych KPA istotnych dla wznowienia

  • Zasada praworządności: organ działa na podstawie przepisów prawa.
  • Zasada prawdy obiektywnej: organ dokładnie wyjaśnia stan faktyczny.
  • Zasada zaufania: organ działa w sposób budzący zaufanie obywateli.
  • Zasada czynnego udziału: strona ma prawo brać udział w każdym etapie.
  • Zasady KPA: organ przestrzega wszystkich procedur administracyjnych.
Czym różni się wznowienie postępowania od stwierdzenia nieważności decyzji?

Wznowienie postępowania (art. 145 KPA) służy korekcie decyzji dotkniętych wadami proceduralnymi lub dowodowymi, które miały wpływ na treść rozstrzygnięcia. Stwierdzenie nieważności (art. 156 KPA) dotyczy decyzji obarczonych wadami materialnoprawnymi, które czynią je od początku niezgodnymi z prawem (np. wydane bez podstawy prawnej). To kluczowa różnica w wyborze właściwej ścieżki prawnej.

Jak nowelizacja KPA wpływa na stare decyzje administracyjne?

Nowelizacje KPA, zwłaszcza te wprowadzające ograniczenia czasowe, mogą mieć wpływ na możliwość zaskarżania bardzo starych decyzji. Przykład z decyzją z 1948 r. pokazuje, że resort może uznać brak podstaw do wszczynania postępowania po upływie długiego czasu, co jest związane z zasadą stabilności obrotu prawnego i terminem umorzenia po 30 latach. Wymaga to każdorazowo indywidualnej oceny prawnej.

Błędne rozróżnienie między trybami nadzwyczajnymi może prowadzić do nieskutecznego zaskarżenia decyzji administracyjnej.

Zawsze dokładnie analizuj charakter wady decyzji, aby wybrać odpowiedni tryb nadzwyczajny.

Pamiętaj, że 'nowelizacja KPA' może wprowadzać zmiany w interpretacji starych przepisów.

Wyznaczają one bowiem pożądany model działania organu administracji oraz strony uczestniczącej w tym postępowaniu.
Resort uznał, że skoro decyzja została ogłoszona w 1948 r., nie ma podstaw, by wszczynać lub kontynuować postępowanie. – Ministerstwo Rozwoju i Technologii
NADZWYCZAJNE TRYBY POSTEPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
Wykres porównujący trzy nadzwyczajne tryby postępowania administracyjnego.
Redakcja

Redakcja

Znajdziesz tu informacje o upadłości, restrukturyzacji, oddłużeniu i pomoc prawną w trudnych sytuacjach finansowych.

Czy ten artykuł był pomocny?